Bij een autonome installatie zijn de accu's een belangrijk punt van zorg. Voorop gesteld dat de accu een milieu onvriendelijk chemisch gevaarlijk en duur product is maar helaas tot op heden het enige redelijk praktische opslag medium voor elektriciteit.
De accu wordt gebruikt om opgewekte energie die nog niet gebruikt wordt tijdelijk op te slaan. Een accu slijt door het laden en ontladen (laadcycli). Hoeveel energie men uit een volgeladen accu kan halen is afhankelijk van zijn capaciteit en type. Een nikkel-ijzer accu kan verder ontladen worden als een lood accu zonder dat deze kapot gaat (diep ontlading) dus kun je meer energie van de beschikbare capaciteit gebruiken.

Er zijn verschillende soorten accu's die voor wind energie van toepassing zijn, loodaccu's zijn hiervan het meest voorkomend. Er is een trend gaande in de hoek van mensen met een warm hard voor duurzaamheid naar de nikkel-ijzer (NiFe) accu. Deze soort accu is uitgevonden door Edison en wordt daarom ook wel eens zo genoemd. Het grote voordeel van dit type is zijn lange levensduur onder extreme omstandigheden van laden en ontladen en de milieu belasting is veel minder omdat het elektroliet (Caustic soda) en de metalen nikkel en ijzer veel minder schadelijk zijn. Nadeel is ze zijn erg duur en worden op dit moment alleen is Rusland en China gemaakt. Voor Nederland is er een Duitse leverancier. Over de nikkel-ijzer accu wordt stevig gediscuteerd of het de investering waard is en of de accu die nu gemaakt worden wel de kwaliteit hebben die van oudsher aan dit type accu toegeschreven werd. Er is sprake van een levensduur van 50 jaar of meer, de huidige accu wordt beschreven met een levensduur van 30 jaar bij dagelijks gebruik. Ook het voordeel van de diepontlading, accu kan helemaal ontladen worden zonder dat deze kapot gaat staat ter discussie. Hieronder vindt u een aantal begin punten van deze discussies.

Discussie NiFe accu's:
Nikkel-IJzer (NiFe) accu


Een variant op de nikkel accu is de nikkel-cadmium(NiCd) accu deze is wel qua levensduur vergelijkbaar maar is gezien vanuit de milieu belasting veel slechter. De nikkel variant die de laatste jaren naar voren komt is de Nikkel-metaalhydride accu maar helaas is de ontwikkeling nog niet ver genoeg om een redelijk vermogen op te slaan.
De lithium accu's zijn tot nu toe te duur om een alternatief voor huishoudelijke energie voorziening te zijn.
Het meest gebruikte type is de lood accu deze komt in drie varianten voor namelijk de startaccu, tractie en semi-tractie. De start accu is niet geschikt voor energie opslag voor een huishouden omdat deze variant alleen kortstondig een hoge stroom kan leveren, bij langzaam en diep ontladen zullen de platen snel sulfateren en de levensduur van de accu verkorten. Dus alleen een tractie en semi-tractie lood accu zijn geschikt voor opslag als men langzaam en langdurig ontlaad  zoals in een huishouden gebeurt.
Om de levensduur van lood accu's te verlengen moeten ze omzichtig behandeld worden zo moeten ze niet te diep ontladen worden, te snel en onvolledig geladen worden, te weinig of teveel geladen worden.
De investering in accu's moet niet eerder gedaan worden voordat de laad regeling goed voor elkaar is. In het boek “Altijd stroom” wordt de chemie, werking en behandeling uitvoerig beschreven.

pdf-76 Altijd stroom Download
Language-76  DutchAuthor-76;Reinout Vader

Accu’s en het laden van accu’s en het elektriciteitsverbruik van.

pdf-69 Revitaliseren van accu's Download
Language-69  DutchAuthor-69;Sjef van Rooij & Karel Walraven

Schakeling voor het revitaliseren van accu's

pdf-46 Basic wiring battery system Download
Language-46  EnglishAuthor-46;Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

The above diagram gives you a general layout of how the system is wired. You will mount a box on the back of the stator plate to house the wires from the stator and the wire that will dangle down

...